Tandlægen der gik efter drømmen

En sammenlægning af to klinikker fordoblede både personale- og patientgruppen for tandlæge Hanne Lollike. Det kostede en sommerferie og en del hovedbrud, men klinikejeren har ikke fortrudt et eneste sekund. I dag arbejder hun nemlig på sin drømmeklinik og har et solidt sammentømret team bag sig.

Tandlæge Hanne Lollike byder velkommen hos Furesø tandlægerne, en 250 kvm stor klinik i Værløse, der er resultatet af store visioner og benhårdt arbejde. Hanne Lollike overtog klinikken i 2005 og har siden haft en drøm om at udvide og skabe en fremtidssikret klinik. I 2017 bød muligheden sig, og tandlægen tænkte sig ikke om to gange, før hun sprang til. 

”Jeg startede ombygningen i 2017, da jeg overtog et lejemål ved siden af min klinik, hvor der var lægepraksis. Jeg havde længe ønsket mig leje­målet, men behovet og muligheden havde ikke været der. Pludselig blev det ledigt, og jeg vidste med mig selv, at jeg var nødt til at slå til,” fortæller Hanne Lollike og fortsætter.

”Så stod jeg der med en masse ekstra kvadratmeter, som skulle fyldes ud med stole osv. Tilfældighederne vil, at jeg til et møde omkring fremtidens tandpleje, løber ind i en kollega, der driver klinik 50 meter fra min klinik. Det viste sig, at han gik med tanker om at sælge sin klinik, og der måtte jeg bare være hurtig og sige ”Den køber jeg!” Vi fik handlen på plads i løbet af nogle måneder, og jeg overtog klinikken i april 2017, hvor jeg skulle overtage det nye lejemål et par måneder senere.”

Klinikkens modtagelse   Klinikudstyr

De store armbevægelser

Projektet viste sig hurtigt at være en større mundfuld, og Hanne Lollike besluttede sig for, at alle sten skulle vendes i processen. For hvorfor gøre noget halvt? 

”Jeg havde en arkitekt på opgaven, som er gift med en tandlæge og derfor kender til vores verden og de udfordringer og krav, vi møder i hverdagen. I startfasen havde jeg mange, men knap så omfattende idéer, men jeg kunne hurtigt se, at det her var en unik mulighed for at få den klinik, jeg altid har drømt om. Jeg ville gøre det ordentligt. Så jeg lukkede øjnene, forestillede mig rummene og det store potentiale, de gemte på – og det har jeg ikke fortrudt et øjeblik.

Selvom det har været dyrt, har jeg fået den optimale løsning, og det kan godt betale sig i længden. Man skal passe på ikke at gå for meget på kompromis. Jeg tror, man gør klogt i at vende alt på hovedet og starte forfra i stedet for at forsøge at lappe på noget, der var. Det gjorde jeg, og det har jeg været rigtig glad for. For det fungerer bare bedre,” konstaterer tandlægen.

”Da vi havde styr på tegningerne og de store linjer, kontaktede jeg Jens Petersen fra Nordenta. Jeg har tidligere samarbejdet med Jens, så jeg vidste, at han er dygtig, engageret og ved, hvad han snakker om ift. vores arbejdsstillinger, og hvad der fungerer godt på en klinik. Har jeg haft travlt, har Jens også koordineret med håndværkerne og været med til nogle af byggemøderne. Det har været en god hjælp. Han kender branchen så godt og ved, hvad vi vil have. Men vigtigst af alt, så kender han mig og ved, hvordan jeg arbejder.”

Klinikkens badeværelse   Klinik

Ensretning giver mening

Sommeren 2017 bød på alt andet end afslapning og kølig vin på terrassen for den ambitiøse klinikejer. Det blev i stedet til tre uger, hvor morgenerne startede med byggemøder og arbejdshandskerne sjældent blev taget af.

”Vi startede byggeriet med at rive væggen ned mellem den gamle læge­praksis og min klinik, så det blev én stor klinik. Vi havde tre uger, hvor alt kørte på fuld hammer, så vi kunne være klar efter sommer­ferien. Det var hårdt, mens det stod på, men det lykkedes, og i sidste ende blev det rigtig godt. 
Med sammenlægningen fik vi 64 ekstra kvm, og det har givet to nye klinikrum og et stort personalerum. Derudover fik vi nyt køkken, bedre badefaciliteter og et fint omklædningsrum, fordi der efter ferien ville møde dobbelt så mange ind på klinikken. Jeg er især glad for de nye badefaciliteter, da det betyder, at jeg kan dyrke sport om morgenen, inden jeg møder ind til den første patient.”

Med den nye indretning er sterilen flyttet ind i hjertet af klinikken omgivet af de 6 klinikrum, og den beslutning er tandlægen i dag tilfreds med.
”Jeg synes, det har været en rigtig god prioritering. Sterilen er knudepunktet på vores klinik. Det er der, vi får behandlet tingene, så det giver god mening at have den i centrum.”

Alle 6 klinikrum er udstyret med XO units og påfaldende ens, og det er der en helt særlig grund til.
”En XO er en flot stol, og er man æstetiker, er det et oplagt valg. Det er også en fed stol at arbejde på, og det har jeg efterhånden gjort i mange år. Som patient sidder man godt i den, så den har bestemt mange fordele.

Jeg har bevidst valgt at indrette alle klinikker så ens som muligt. Det gør det lettere for personalet, at de ikke skal forholde sig til, hvor de er og hvilken stol, de arbejder ved. Arbejdsmæssigt er det en fordel, at alle stole fungerer ens, og hiver du ud i skuffe 3, er indholdet det samme uanset hvilket rum, du befinder dig i. Det giver plads til at have fuldt fokus på patienten og behandlingen, og det giver arbejdsro.”

Klinikkens personalestue   Klinikstol
Den lyse og rummelige personalestue, hvor der afholdes personalemøde hver 14. dag.                                                                                                               
Den gode atmosfære er vigtig for Hanne Lollike, og derfor er der altid friske blomster på klinikken. 
                                                                                          

Én ny klinikkultur

I løbet af ferien havde tandlægen funderet over, hvordan hun bedst kunne lykkes med sammenlægningen af de to klinikker. For hun vidste, at projektet aldrig ville lykkes uden en velfungerende personalegruppe. 

”Jeg har brugt mange ressourcer, tid og krudt på at få de to kulturer til at smelte sammen til én. Det har været en udfordring, men det er gået godt, og vi har fået et fantastisk team.
Men man skal ikke regne med, at det kommer af sig selv. Vi har haft flere team-dage, og vi har personalemøder hver 14. dag, hvor der er sat god tid af. Jeg gør også meget ud af, at vi skal spise frokost sammen hver dag. Det er vigtigt.
Derudover inviterede jeg personalet på en weekendtur, hvor en konsulent arbejdede med os som et team. Det gav utrolig meget på det personlige plan, og vi kom ”ind under huden” på hinanden. Det hjalp helt klart med at sænke paraderne, så vi blev trygge ved hinanden,” konstaterer klinikejeren og uddyber.

”Jeg har helt bevidst gjort en stor indsats, for jeg tror ikke på, at jeg kan få succes, uden at personalet fungerer. Hvis personalet ikke har det godt, fungerer klinikken ikke. Det er min klare overbevisning. Så kan det være nok så stor en klinik med mange patienter. Men har du ikke et team, der vil det samme som dig, forstår din vision, og som har respekt for hinanden, og hjælper hinanden, så er der ikke noget, der lykkes. Jeg tror, det er vigtigt, at man bruger ressourcer på sit personale, og at man behandler hinanden ordentligt, sætter tonen og fortæller, hvordan man gerne vil have det.” Selvom ombygningen trak tænder ud, mener klinikejeren, at processen med at få to klinikkulturer til at smelte sammen, var den mest krævende. 

”Selvfølgelig var ombygningen krævende både fysisk og mentalt, fordi der hele tiden var noget, jeg skulle tage stilling til. Men det er let og meget konkret, det er jeg god til. Men det menneskelige aspekt er ressourcekrævende på et helt andet plan, som i virkeligheden er hårdere. Det er måske også der, de fleste har udfordringer, fordi det er hårdt. Man tænker ”det orker jeg ikke”, men det bliver man nødt til at orke, for ellers går det ikke. Men jeg har et rigtigt godt team nu. Vi fungerer godt sammen, og alle har fundet deres plads og har respekten for hinanden.”

Klinikkens venteværelse   Spejl og håndvask på klinik

Investér i fremtiden

Hvorfor investere så stort i en tid, hvor branchen mere end nogensinde er i en brydningstid, vil mange måske spørge. Tandlæge Hanne Lollike ser projektet som en investering i fremtiden og dermed også som rettidig omhu.

”Jeg tænker, at fremtiden helt sikkert ligger hos de større klinikker. Det er der slet ingen tvivl om. Men jeg har selvfølgelig gjort mig en masse overvejelser omkring det. Jeg er overbevist om, at vi bliver nogle større enheder. Hvis jeg skal kunne rekruttere kvalificeret personale, skal jeg også have noget andet at byde på end en lille praksis. Jeg tror, det bliver fremtiden.
Hvad der sker herfra, ved jeg ikke, men nu har jeg lagt i støbeskeen til, at der er masser af muligheder og potentiale til vækst og udvikling. Vi har sammen skabt en sjov arbejdsplads, fordi vi er flere mennesker. Det giver en god dynamik, og det giver mig noget andet og mere positivt. Det giver også mere arbejde, for vi har pludselig fået rigtigt mange mennesker på lønningssedlen – men det er det hele værd.”
Både de nye og de gamle patienter har alle taget godt imod den nye og større klinik, og patientantallet er kun steget siden sammenlægningen. Kigger tandlægen i krystalkuglen, ser fremtiden også lys ud.

”Jeg håber, klinikken fortsætter med at vokse og måske får nogle flere specialer ind. Jeg tænker også, at der måske kommer flere ejere, så jeg sælger fra. Klinikken har potentiale og kan sagtens vokse mere. Men det er ikke mig, der skal det. Det bliver næste generation,” slutter tand­lægen med et smil.