Klinikken der genopstod på trods

På det naturskønne Mols ligger en tandklinik, der ikke uden en vis stolthed omtaler sig selv som både gammeldags og konservativ. En sjældenhed i en tid, hvor morgendagens nyheder allerede er old news. Men med en tredobling af patientantallet på blot få år, ser det ud til, at Mols Tandklinik har fat i den lange ende.
Vores indretningskonsulent var med på opgaven, da klinikken i starten af året flyttede til nye lokaler.

Tekst: Camilla Buur Udbye Agesen // Foto: Jannich Hegelund, Introfilm

Mols Tandklinik burde egentlig slet ikke eksistere – i hvert fald ikke hvis det stod til de tidligere ejere. De mente ikke, at lokalområdet kunne bære en tandklinik og drejede som konsekvens nøglen om. Men personalet på klinikken var af en anden overbevisning, og klinikken genopstod kort tid efter med de nye ejere, tandlæge Sophie Storm Pedersen og Jens Sondrup Andersen, i spidsen og den samme personalegruppe.

Lokal forankring

”Klinikken her er startet fra scratch for 9 år siden.
Historien er, at der var nogle lokale tandlæger, der ikke mente, at Mols kunne bære en tandklinik. De havde en ide om, at patienterne enten skulle flyttes til Ebeltoft eller Rønde. Fakta var, at klinikpersonalet herude mente, at området sagtens kunne bære en tandklinik. Derfor besluttede vi os for at prøve at banke en klinik op alligevel," fortæller den ene klinikejer og tandlæge Jens Sondrup Andersen, og tidens gang sætter to fede streger under den beslutning.

”Den tidligere klinik herude havde 800 patienter, og det havde den haft i mange år. Nu har vi 2.200 patienter, så det er jo en succeshistorie i den forstand, at vi næsten har tredoblet patientmassen,” fortæller en tilfreds klinikejer.
Jens Sondrup Andersen har selv boet i lokalområdet i ca. 25 år, så han kender størstedelen af patienterne, og det er faktisk tilfældet for hele personalegruppen.

Reception
Farverne i receptionen drager den smukke natur ind på klinikken.

”Eva, én af vores to klinikassistenter, har boet her altid, og jeg har boet her i ca. 25 år, så vi havde en klar formodning om patientmaterialet – og vi kendte dem. Derfor syntes vi heller ikke, det var rimeligt at sende dem til hverken Ebeltoft eller Rønde, når der var mulighed for at drive en klinik her i lokalområdet,” konstaterer tandlægen.

Back to basics

Selvom tandklinikken kun har få år på bagen, er filosofien bag, det tandlæge Jens Sondrup Andersen kalder, konservativ og i yderste potens gammeldags.

”Vi prøver at opføre os ordentligt. Det betyder, at vi sætter os i folks sted – også i forhold til økonomi. Det er ikke fordi, vi forærer tingene væk, og kigger du på listeprisen, er vi heller ikke billigere end alle andre. Vi laver bare ikke mere, end folk vil have.

Vi vurderer, hvad er akut, og hvad kan patienten få brug for på lang sigt - om 10 eller 15 år – og så laver vi det henad vejen. Den måde, vi tænker på, er ret klassisk. På mange måder tænker vi tandklinik, som man gjorde for 20 år siden. Vi er i virkeligheden gammeldags i den forstand, at vi ikke tror, træerne vokser ind i himlen. Da jeg gik på tandlægeskolen, lærte vi, at vi ikke skulle lave mere end nødvendigt.
Man kan sagtens have patienter, der gerne vil have lavet mere – det kan vi også sagtens. Vi laver jo sådan set alt - både implantater, broer og tandregulering og kirurgi. Det er ikke fordi, det er noget, vi ikke vil eller kan – men vi tilbyder det i anden række. Så patienterne kommer for at få almindelig tandbehandling,” siger tandlægen.

Jens Sondrup Andersen   Klinik - facade
Tandlæge og klinikejer Jens Sondrup Andersen               Klinikken i Knebel trækker patienter fra hele Mols.​

Hele klinikkens filosofi er gennemsyret af en ”back-to-basics” tankegang, og hvorfor ændre på noget, der fungerer, kan man spørge sig selv.
”Vi er meget konservative i hele vores tankegang. Vi bruger fx sølvfyldninger, hvis der er indikation. Jeg synes ikke, det er hensigtsmæssigt at tage et materiale ud, som i mange henseender er velfungerende og giver os muligheder for at behandle nogle tænder, man ellers ville trække ud. Argumentet, for at bruge sølv i dag er, at det skal bruges steder, man ellers ikke ville kunne holde tørt, og som er svært tilgængelige. Det betyder, at nogle i dag kigger på en tand og tænker, den ikke kan repareres, fordi det er for svært at komme til, og derfor vælger de måske at trække den ud.

I sådan en situation tænker vi – man kunne også bruge sølv,” fortæller Jens Sondrup Andersen og uddyber. ”Når man tager sølv ud af sin værktøjskasse, afskærer man sig selv for at behandle nogle tænder, der sagtens kan behandles. Så kan man spørge sig selv, om det er et fremskridt at afstå fra at behandle noget, man for 10 år siden havde kunnet behandle?” spørger tandlægen retorisk.

150 m2 jord og vægge

Det voksende patientantal førte sidste år til, at Mols Tandklinik flyttede et par huse længere op ad Bygaden i den lille by Knebel, hvor de blev mødt af 150 ubrugte kvadratmeter, hvor der var plads til at lade fantasien råde.

”Vi havde et meget råt rum på 150 m2, hvor der ikke engang var gulve. Der var jord, nogle ydervægge og et tag. Derefter tog Nordentas indretningskonsulent Peer Schneevoigt over, og arbejdede tæt sammen med os og ejeren af bygningen omkring indretningen,” fortæller tandlægen, der er meget positiv omkring forløbet. ”Samarbejdet har været godt og gnidningsløst. Nordentas indretningskonsulent og ejeren af bygningen har faktisk klaret det meste udenom os. Har ejeren af bygningen været i tvivl om, hvor et rør skulle ligge eller andet, har vi kunnet henvise til Peer, fordi vi dybest set heller ikke vidste det. Vi vidste kun, hvor de to klinikrum skulle placeres,” siger Jens Sondrup Andersen.

Klinikrum med XO unit   Klinikrum
Et af klinikkens to nye klinikrum er udstyret med en XO unit.                                                                                         

Tandlægen ser også fordele i, at både klinikindretning og den efterfølgende installation af udstyr er forestået af Nordenta.
”Det er jo den ideelle måde at gøre det på. Vi havde en idé om, hvordan klinikken skulle se ud – lys og luftig, pæn og nydelig, og Peer vidste lige præcis, hvordan vi skulle komme i mål med det. I det øjeblik Nordentas serviceteknikere kommer ud for at installere unit og røntgen, er det også hundrede gange lettere for dem, at alt passer. På den måde er det win/win, og teknikerne har meget bedre vilkår, når alting sidder det rigtig sted. Det må være Peers fortjeneste, og det lukrerer vi jo på.”

Når vi tager hånd om din klinikindretning, får du: • Gratis indretningsforslag i form af skitser • Udarbejdelse af investeringsplan i samarbejde med tandlægen/ ejeren • Specialistbesøg på klinikken • Fremvisning af udstyr i showroom • Vejledning omkring eventuelle investeringer

Rolls-Royce til klinikken

Da de to tandlæger skulle vælge udstyr til den nye klinik, faldt valget på en dansk model.
”Vi har valgt en XO unit. Vi synes, der skulle lidt Rolls-Royce på - til gengæld har vi beholdt den gamle unit i det andet klinikrum, og den får lov at køre, til den ikke kan mere,” fortæller Jens Sondrup Andersen, der også praktiserer to dage om ugen på en tandklinik på Frederiksberg. Her arbejder han på en unit af samme mærke, som den gamle på klinikken på Mols.

”Så skal jeg ikke tænke så meget, for tingene sidder de samme steder, og sådan er der mange tandlæger, der har det. Jeg arbejder faktisk ikke på XO’en, det er min kollega Sophies. Man vil helst ikke arbejde med andet udstyr, end det man er vant til," konstaterer han.

Patienterne har taget godt imod den nye klinik, dog er den i nogles øjne næsten for flot. ”Vi har haft nogle patienter, der kigger lidt og spørger: Har vi råd til at gå her, det ser faretruende dyrt ud,” siger tandlægen med et grin.

”Man skal tænke lidt over det, når man er i et lokalsamfund, som det her. Man skal prøve at lave en klinik, der passer til stedet. Vi skal også kunne kommunikere med de mennesker, vi er iblandt, og det er vi gode til, for vi bor selv herude. Vi passer meget godt til molboerne, for vi tænker ens,” slutter tandlægen.

Går du selv i indretnings- eller ombygningstanker, er vores indretningskonsulenter altid klar til at rådgive!

Jens K. Petersen

Sjælland/Fyn
Jens K. Petersen, Salgschef
Tlf. 26 87 19 22 // jkp@nordenta.dk

Peer Schneevoigt

Jylland
Peer Schneevoigt, Konsulent
Tlf. 26 87 19 24 // psh@nordenta.dk